I denne oppgaven skal jeg lage en oversikt over fagene jeg underviser i, og komme med forslag og tanker om hvordan regneark kan tas i bruk i de ulike fagene. Jeg skal også reflektere over hvordan regneark kan være med på å gjøre undervisningen bedre. Med regneark mener jeg fore eksmpel Excel, Calc og google regneark.
Matematikk :
- spill,
- publisering av data,
- utforskning,
- visualisering,
- gjøre utregninger,
- tabeller og figurer
- elevene får brukt uttrykk som kvadrat, oddetall, partall, median, sum, diagonal, vannrett og loddrett.
- elevene får trening i formelbruk
- elevene får lese ligninger og funksjoner
![]() | ||
| Her er et eksempel på hvordan en kan bruke regneark ved sannsynnlighetssregning . |
I tidskriftet tangenten, kan du ved å klikke på linken over, se litt mer på hva oppgaven går ut på.
Samfunnsfag:
- elevene kan få trening i å lage statistikk, og visualisere dette ved tabeller og diagrammer.
- elevene kan for eksempel lage statistikk på
- · pengebruk mellom jenter/gutter
- lage en oversikt over hvor mange som har foreldre som er gift/ samboere/ skilt ,
- · lage en oversikt over innbyggertall i de ulike landene i Norden / Europa .
- lage statistikk over elevenes tidsbruk i løpet av en dag.
Naturfag:
- elevene skal kunne sortere og publisere informasjon etter feltarbeid/ undersøkelser.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar