Samskriving
Mens jeg leser leter etter bøker som kan hjelpe meg med et faglig grunnlag for å skrive mappeoppgave 1 om samskriving, kommer jeg over en bok som inspirerte meg. I boka "Samskriving - ny veg i skriveopplæringa ", skriver Alf Gunnar Eritsland om sine erfaringer med samskriving. Han forteller hvordan han lot elevene jobbe to og to på en PC, fordi det var mangel på PC'r på skolen. Ved å la elevene skrive en tekst sammen to og to , oppdaget han hvordan spennende samtaler utviklet seg elevene mellom. Dette førte til at han ønsket å studere samskriving, og forske på elevers skrivesamarbeid.
Boka gjorde at jeg fikk lyst å prøve samskriving med mine elever. Jeg har jobbet som lærer et år, og har ikke prøvd denne læringsformen enda. Jeg har såvidt litt erfaring med prosessorientert skriving, men med fokus på veiledning fra lærer underveis og at elevene individuelt utvikler sin tekst.
Eritsland skriver om hvordan elevene kan utvkle sin skriveferdigheter ved å sette ord på tanker, ideer og mål. Gjennom samskriving kan elevene utvikle sin evne til å se sammenhengen mellom tekst og tale, på en måte de ellers kanskje ikke ville gjort. Selv om samskriving krever en del organisering, og krever mye deltagelse av lærer, ser jeg at det likevel kan lette på antall tilbakemeldinger når elevene jobber i grupper. Jeg er ofte alene med elevene og opplever det som svært tidkrevende og noen ganger umulig å rekke å veilede og hjelpe alle elevene med tekstutvikling, og formulering av gode setninger. Da kan det halvere arbeidet å lytte til elevenes samtaler mens de jobber, og veilede 12 grupper istedenfor 24 enkeltelever. Læringsutbyttet kan blir minst like godt, om ikke bedre. Ved samskriving kan jo elevene dra nytte av hverandres kompetanse og ideer, og dermed lette litt på lærerens arbeidsmengde.
Jeg synes også det var interessant når Eritsland forklarer hvordan en sluttkommentar/ vurdering også kan være enklere å gi, når jeg som lærer har vært aktivt med i elevenes skriveprosess fra begynnelsen av. Ved samskriving blir læreren mer involvert underveis, og får da en oversikt over elevenes læringsprosess og utvikling mens de skriver, ikke bare når den ferdige teksten er levert.
Boka gir også mange tips og råd en kan tenke gjennom før man setter igang med samskriving med elevene.
Dette var for meg veldig nyttig lesing, og ga inspirasjon til å sette igang et slikt samarbeid med mine egne elever!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar