Erfaringer med IKT som ressurs i tilpasset opplæring
Alle elever i Norge har krav på tilpasset opplæring. Undervisningen skal altså legges til rette på elevenes nivå, og tilpasset elevenes forutsetninger. Som lærer opplever jeg nettopp tilpasset opplæring som den største utfordringen i min undervisning. Kan bruken av IKT gi merverdi i denne sammenhengen sammelignet med andre arbeidsmåter?
Det jeg aller først tenker på er bruken av tekstbehandlingsprogram som har lettet arbeidet hos en del av mine elever som ikke bare har dysleksi, men også generelle lærevansker og problemer med skriftforminga. De opplever i stor grad en mestring når de kan skrive på data, og rette opp skrivefeil når de oppdager røde streker under ordene. Disse elevene som noen ganger ikke forstår sin egen håndskrift, får en helt annen mulighet til å lese gjennom det de har skrevet, og gjøre nødvendige endringer hvis det trengs. Tekstene elevene skriver blir bedre, og de blir ofte mer selvstendige i sitt arbeid. Samtidig er bruken av tekstbehandlingsprogram en form for tilpasset opplæring som ikke legges merke til av medelever og som gjør at de ikke opplever det som flaut sammenlignet medå få annerledes oppgaver en sine medelever i klasserommet. Jeg opplever også at det å lete, søke og finne noe appelerer til barns nysgjerrighet, og at det blir en motivasjon i å finne informasjon om et bestemt tema. Det finnes også veldig mange programmer som har med fag å gjøre, som er mer lysbetonte for elevenes som sliter, og kanskje trenger pauser oftere. Disse kan brukes som en belønning eller pause med jevne mellomrom.
Mediene er en veldig naturlig del av barns hverdag, og jeg tror bruken av IKT ka være en motivasjon og en inngangsport til mye læring hvis IKT blir brukt riktig, og læreren er trygg på programvare og forskjellig pedagogisk verktøy.
Ja, og så må vi også hugse på at den tilpassa opplæringa gjeld heile elevgruppa - kan IKT bidra til TPO også for dei elevane som scorar høgt fagleg? Kan vi ved IKT gi dei ekstra utfordringar også?
SvarSlett