Min første tanke i møte med elektroniske tankekart var at det er mer tungvindt enn bruk av papir og penn som jeg som regel har lett tilgjengelig. Jeg må skru på PC'n og logge inn på et program for å sette igang med tankekartet. På en annen side så bruker jeg PC mye, ja nesten daglig. Bruken av digitale tankekart ble mer interessant for meg når jeg satt meg inn i fordelene med å lage, oppbevare og bruke tankekart digitalt. Det er fort gjort å miste et ark, mens arkivering og gjenfinning av et dokument på PC'n kan være mer ryddig og lettere å finne fram. Skriften blir mer ryddig og det er lettere å redigere, dele og publisere slike tankekart. Det er miljøvennlig, og lettere for meg som lærer å bruke samme tankekart om og om igjen i undervisningen. Mulighetene for å vise tankekartet på storskjerm, og utdype/underbygge nøkkelordene med hyperlinker er også en mulighet som ikke er mulig på papir.
Etter å ha prøvd ut og gjort meg kjent med Mindomo, ser jeg at bruken av slike tenkeverktøy kan være til god hjelp og merverdi i både læreingsarbeid, og undervisningen. Det kan også være med å oppfylle kunnskapsløftets formål om at fagene skal stimulerer til utvikling av gode læringstrategier.
Ifølge kompetansemål i norsk etter 7. årstrinn skal elevene kunne :
Bruken av elektroniske tankekart kan både brukes i skriveprosesser og ved planlegging av en fortelling/ tekst og samtidig gi elevene faglig trening på å strukturere arbeidet sitt, lære å fokusere på det som er viktig ved bruk av nøkkelord, og de får trening i å bruke digitale verktøy i sin læring. Slike tankekart kan også brukes i forbindelse med å produsere sammensatte tekster siden verktøyet tillater å kombinere teksten med både bilder, film og lyd. Fordi verktøyet kan brukes i flere sammenhenger, og til å nå flere mål i læreplanen tror jeg at det kan være en merverdi i pedagogisk arbeid i skolen.
Jeg valgte å lage et tankekart med et Europeisk land som tema fordi elevene mine er i gang med et prosjekt hvor de skal tilegne seg kunnskaper om et europeisk land, og presentere landet for klassen. Her kan Mindomo brukes i både planleggings fasen av arbeidet, og underveis hvor de kan redigere og utvide tankekartet og bruke som støtte i sin framføring og evt. ved øving til en prøve i slutten av perioden.
Link til tankekartet finner du her : Mindomo Italia Mindmap
Kilder :
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar