søndag 24. april 2011

Sammensatte tekster, uke 5

I uke 5 jobbet vi med sammensatte tekster. Vi satt oss inn i ulike verktøy en kan bruke i pedagogisk arbeid  med sammensatte tekster. I takt med et samfunnet vårt forandrer seg, har også tekstbegrepet forandret seg. Læreplanen er tydelig på at elevene skal rustes og kvalifiseres til dagens arbeidsliv, og til framtidens yrker som enda ikke er skapt. Opplæringen må både gi adgang til dagens arbeids- og samfunnsliv, og kyndighet til å mestre skiftende omgivelser og en ukjent fremtid (udir.no). Elevene må derfor i skolen gis en generell kompetanse i de ulike områdene som et utvidet tekstbegrep omfatter, slik at de kan få et grunnlag til å spesialisere seg innen noen av områdene senere i livet.

Hovedområdet i læreplanen for norsk definerer begrepet sammensatte tekster slik : "Sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater." (udir.no )
Elevene må altså lære å bruke ulike verktøy som gjør dem kjent med ulike sjangre som kombinerer tekst, lyd og bilde sammen. Jeg tenker arbeid med sammensatte tekster kan være aktuelt i alle fag, men kanskje spesielt Norsk, Kunst og håndverk og musikk. Gjennom å bruke tegneserie verktøyet Comic Life ble jeg inspirert til å ta det i bruk i språkfag som for eksempel engelsk.
 Allerede fr 4. årstrinn skal elevene kunne produsere sammensatte tekster. Læreplanen sier at elevene skal kunne lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde (udir.no)

Videre skal elevene etter 7.årstrinn kunne :

·    forstå, tolke og sammenholde opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
·    lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy




Kilder :






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar