tirsdag 26. april 2011

Informasjonskompetanse 3, uke 13

I dette innlegget skulle jeg ta utgangspunkt i en side som i utgangspunktet virker som en troverdig kilde. Nettstedet handler om Martin Luther King på denne nettadressen: http://www.martinlutherking.org . Jeg skal beskrive hvordan jeg ville brukt denne siden som et eksempel for å lære mine elever om kildekritikk.

Ved første øyenkast synes jeg siden ser ganske seriøs ut. Kanskje ikke veldig proff. men seriøs innholdsmessig når jeg leser overskriftene. Det kan se ut som at siden er laget til undervisnings formål pga. overskrifter som :  "Watch the new Martin Luther King educational video" og " Historical writings".   Siden gir uttrykk for at informasjonen er sann og historisk.   Det blir også brukt ideologiske utsagn som " Bring the dream to your school" som kan høres ut Martin Luther Kings budskap og drøm om antirasisme som oppfordres til å spres på skolene. Flyersene  inneholder rasistiske utsagn som Luther King aldri stod for. Det står også stygge usanne påstander om M.L.K om at han var en kvinnemishandler, kommunist, jukset på sin doktoravhandling og hadde en voldsom trang til sex og vold. Hele siden er gjennomsyret av usannheter om Martin Luther King og rasistiske påstander.

Jeg ville fortalt  elevene hva Martin Luther egentlig stod for, og forklart at det kan være lurt å se hvem som står bak siden for å kunne vurdere sidens troverdighet. Nederst på siden står det "hosted by Stormfront". Jeg ville bedt elevene klikke på linken og se om de kan finne ut hvem Stormfront er. Videre ville jeg diskutert sammen med elevene om hva de har kommet fram til, og hvorfor de tror en slik side er opprettet. Stormfront viser seg å være et felleskap bestående av hvite nasjonalister. Ifølge Erdal ( 2011) har gruppen tilknytning til Ku Klux Klan og nynasister.

Jeg tror at en gjennomgang hvor elevene selv kan lete og lese litt, for så å finne ut elementer som gjør dem skeptiske, og tilslutt finne ut hvem som står bak siden, vil gjøre elevene mer bevisste rundt temaet kildekritikk. Siden ville helt klart vært en oppvekker for mange elever som ukritisk finner og kopierer informasjon de kommer over.

________________________

Kilder :

Erdal I. J ( 2011) Informasjonskompetanse 3 - DKL 102 våren 2011. Høgskolen i Volda : Publisert som PDF i fronter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar